Istnieje kilka metod przewożenia rowerów samochodem – możesz umieścić pojazd na dachu, w bagażniku (przy złożonej tylnej kanapie), w bagażniku na tylnej klapie albo w przyczepie. Wybierając optymalny sposób transportu, możesz kierować się wielkością rowerów, modelem auta, ilością sprzętu, liczbą pasażerów bądź osobistymi preferencjami. Zanim jednak podejmiesz ostateczną decyzję, upewnij się, która metoda będzie najlepsza w Twoim przypadku.
Jakie wady i zalety mają poszczególne rozwiązania? Co jest ważne przy wyborze odpowiedniej metody? Tego dowiesz się w dalszej części tekstu.
Przewożenie roweru w samochodzie
To jedna z najtańszych, a zarazem najprostszych metod przewożenia roweru samochodem. Jednak ten sposób ma pewne ograniczenia – z tej opcji można skorzystać wtedy, gdy autem jadą dwie osoby. W takiej sytuacji można złożyć tylną kanapę samochodu, aby zrobić miejsce na rower. Choć nie wydasz ani jednej złotówki na przewóz, warto zainwestować w odpowiedni sprzęt, dzięki któremu zabezpieczysz rower. Do wyboru masz różne wyjścia, wśród nich można między innymi wymienić:
- pokrowce na rowery – bardzo przydatne, jeśli chcesz zachować czystość we wnętrzu auta;
- stojaki do auta – z ich pomocą wstawisz do samochodu oraz stabilnie umocujesz nawet 4 rowery;
- pasy zabezpieczające – pozwalają utrzymać stojące rowery w odpowiedniej pozycji, nawet jeśli gwałtownie zahamujesz.
Zalety:
- brak kosztów, jeśli zrezygnujesz z akcesoriów;
- rowery nie są narażone na warunki atmosferyczne czy owady, które potrafią przylepiać się do ram pojazdu;
- nie zwiększa się ani szerokość, ani wysokość samochodu, przez co nie narażasz się na mandat w razie niespełnienia norm zawartych w przepisach.
Wady:
- rowery zabierają wiele miejsca, co automatycznie wiąże się z tym, że w podróż zabierzesz o wiele mniej rzeczy;
- przewożenie rowerów w samochodzie wymaga złożenia siedzenia, co dla niektórych może być uciążliwe i niekomfortowe;
- w przypadku braku pokrowca możesz z łatwością pobrudzić wnętrze;
- bez odpowiednich akcesoriów łatwo uszkodzić rower, w szczególności jeśli zdecydujesz się na przewóz roweru luzem.
Przewożenie rowerów na dachu
Kolejną opcją jest przewóz rowerów na dachu. Aby móc przetransportować jednoślad w taki sposób, należy zaopatrzyć się w specjalny bagażnik, który składa się z tzw. bazy (podstawowa wersja bagażnika składa się z dwóch belek) oraz doczepianych do niego uchwytów rowerowych. W zależności od modelu bagażnika można przewieźć kilka – w przypadku niektórych bagażników nawet 6 – rowerów naraz. W Auto-Carrier zamówisz bagażnik rowerowy THULE ProRide 598, który pozwoli Ci przewieźć rower na dachu samochodu.
Kto najczęściej decyduje się na przewożenie rowerów na dachu samochodu? Najchętniej to rozwiązanie wybierają rodziny z dziećmi, bądź osoby lubiące zabierać sprzęt kolarski na dłuższe podróży – w obu przypadkach przyda się większa przestrzeń w bagażniku, aby móc przewieźć wszystkie potrzebne rzeczy.
Zalety:
- bagażnik możesz zamontować samodzielnie – nie musisz specjalnie jechać w tej sprawie do fachowców;
- doskonała widoczność podczas jazdy – ani rowery, ani uchwyty nie blokują widoczności, zasłaniając okien auta;
- zyskujesz miejsce dla pasażerów (dzięki temu, że nie musisz składać tylnej kanapy, możesz jechać w podróż większą grupą) oraz na ich bagaże;
- ponieważ rower będzie na dachu, nie musisz obawiać się, że zostanie zabrudzony kurzem lub błotem, nie porysują go też odpryskujące kamyki.
Wady:
- w przypadku wysokich samochodów montaż bagażnika może być dla niektórych osób niewygodny;
- rowery wystawione są na warunki atmosferyczne, po dłuższej podróży jednoślady mogą być ozdobione owadami;
- trzeba uważać na niskie wiadukty lub gałęzie drzew.
Przepisy a przewożenie roweru na dachu samochodu
W polskim prawie nie ma wielu konkretów w temacie przewozu rowerów na dachu. Z tego powodu optymalnym wyjściem jest kierowanie się zaleceniami, które zostały zawarte w instrukcji zakupionego sprzętu.
Bagażnik jest przepisowy, jeśli zostanie poprawnie zamontowany i użytkowany zgodnie z jego przeznaczeniem. Pamiętaj, że nie może on być obciążony ponad ustaloną wagę – każdy model ma inną, więc warto dopytać o to sprzedawcę lub sprawdzić w instrukcji. Kolejną ważną kwestią jest limit kilogramów, które można umieścić na dachu. Waga bagażnika oraz transportowanego sprzętu w przypadku zwykłych samochodów osobowych nie może przekraczać 50 kg, w przypadku samochodów terenowych oraz kombi wynosi 70 kg.
Miej na uwadze to, że duża ilość sprzętu może wpływać na zmianę aerodynamiki auta, przez co pojazd wolniej się rozpędza, jest podatniejszy na oddziaływanie wiatru, a także ma podwyższony środek ciężkości. Z tego powodu kierowca powinien ograniczyć prędkość, być uważniejszy na zakrętach oraz zachować większy odstęp między swoim samochodem a innymi pojazdami. Warto uważać też na niskie wiadukty oraz gałęzie drzew – w obu przypadkach można uszkodzić sprzęt kolarski.
Przewóz rowerów w bagażniku na tylną klapę
Alternatywą dla bagażników montowanych na dachu są bagażniki na tylną klapę samochodu. To opcja ma swoje zalety, ale warto zaznaczyć, że trudniej jest znaleźć odpowiedni model do konkretnego auta niż ww. przypadku. Pamiętaj jednak, że specjaliści z Auto-Carrier z chęcią odpowiedzą na wszelkie Twoje pytania i pomogą znaleźć optymalny bagażnik na rowery.
Na co trzeba zwrócić uwagę, kupując bagażnik na tylną klapę? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy po zamocowaniu rowerów światła oraz tablica rejestracyjna nadal będą widoczne. Jeśli ich widoczność będzie słaba, możesz narazić się na mandat.
Zalety:
- ta metoda nie ogranicza przestrzeni w bagażniku;
- wygodny montaż rowerów;
- brak konieczności posiadania dodatkowych akcesoriów, takich jak pokrowce czy stojaki na auta.
Wady:
- rowery wystawione są na warunki atmosferyczne;
- montaż bagażnika może być czasochłonny;
- ograniczona widoczność z tyłu.
Przewóz rowerów w przyczepie za samochodem
Ostatnią możliwością, o której chcemy wspomnieć, jest przewóz rowerów w przyczepie za samochodem. Ta opcja jest dostępna, jeśli Twoje auto ma hak holowniczy, do którego możesz doczepić przyczepkę – sprawdzi się tu bagażówka, jak i specjalne przyczepy do transportu rowerów.
Zalety:
- przyczepa może przydać się do przewozu innych rzeczy, nie tylko rowerów;
- ta metoda nie ogranicza dostępu do bagażnika oraz jego przestrzeni;
- możesz zabrać większą ilość rowerów;
- przyczepy chronią przed zabrudzeniami (błoto, kurz) oraz warunkami atmosferycznymi – spokojnie możesz przykryć rowery, np. plandeką.
Wady:
- przyczepa może utrudniać parkowanie samochodu, w szczególności niewprawionym kierowcom;
- nie jest to najtańsza opcja;
- warto zabezpieczyć rowery przed przemieszczaniem się po przyczepie.
Przepisy a przewóz rowerów w przyczepie za samochodem
Aby móc korzystać z przyczepy na rowery, nie musisz mieć dodatkowych uprawnień, w przypadku przyczep do 750 kg wystarczy prawo jazdy kategorii B. Pamiętaj jednak, że zgodnie z prawem przyczepa musi zostać zarejestrowana – do wyboru są dwie opcje: rejestracja tymczasowa (na 30 dni) bądź pełna. Podczas rejestracji trzeba także ubezpieczyć przyczepkę.
Kolejną kwestią, o której należy pamiętać, jest oświetlenie. Przyczepa powinna być wyposażona w światła czerwone (przynajmniej jedno pozycyjne i odblaskowe) oraz białe (jedno pozycyjne).